Consumentenbond waarschuwt goed op te letten bij rentemiddeling

17 okt

De Consumentenbond raadt consumenten aan kritisch te kijken naar de mogelijkheid tot rentemiddeling. Het is lang niet in alle gevallen gunstig om daar gebruik van te maken. In sommige gevallen hanteren de banken een ongunstige rekenmethode, waardoor het voordeel lager uit kan vallen dan consumenten verwachten.

 

Twee methodes voor rentemiddeling

Rentemiddeling biedt de mogelijkheid de huidige hoge rente over te sluiten naar een lagere, zonder dat er sprake is van een eenmalige boeterente. In plaats daarvan berekent de bank een nieuw rentetarief, dat bestaat uit de nieuwe lage rente plus een opslag. Er bestaan echter twee methoden om de nieuwe rente te berekenen.

 

In het eerste geval is er sprake van zuivere rentemiddeling. Dit doet bijvoorbeeld Obvion. Er wordt een gewogen gemiddelde genomen van de rente die de klant nu betaalt en de actuele marktrente. Op die manier ontstaat er een nieuwe lagere rente, waarbij het niet nodig is om een eenmalige boete te betalen. Andere banken zoals ING en ABN Amro berekenen een boeterente. Ze smeren de boete uit over de nieuw gekozen looptijd. Dat leidt ertoe dat consumenten alsnog een boete betalen, al hoeven ze die niet in één keer op te brengen.

 

Rentemiddeling is niet altijd gunstig

Volgens de Consumentenbond is rentemiddeling op basis van de eerste methode vaak gunstig, zelfs bij spaarhypotheken. In het tweede geval is er doorgaans geen sprake van voordeel. Consumenten die spaargeld beschikbaar hebben zouden er dan zelfs beter voor kunnen kiezen de hypotheek op de traditionele manier over te sluiten. De Rabobank maakt het nog bonter, daar is sprake van de tweede methode, plus een nieuwe voorwaarde. Het recht op boetevrij aflossen bij verhuizen vervalt, waardoor consumenten het risico lopen een hoge boeterente te betalen wanneer zij willen verhuizen.